STEM met Taal

STEM als hefboom voor Taalstimulering bij anderstalige Nieuwkomers 

Binnen het RouteplAN vormt STEM een interessante hefboom om in te zetten op Nederlandse taalvaardigheid. 'STEM met Taal' is ontwikkeld voor leerkrachten van het basisonderwijs. Het is opgebouwd rond de leerplandoelen. De toepassingen zijn ook relevant voor deskundigen en begeleiders die werken met gezinnen of een vrijetijdsaanbod organiseren.

De pedagogische begeleidingsdiensten van alle onderwijskoepels hebben handvaten ontwikkeld om instromende anderstalige kinderen een warme plek te geven in de klas. Ze bedachten een verhaallijn waarin de kinderen zich kunnen herkennen: naar analogie met een spannende ontdekkingsreis in een onbekende wereld, hebben ze de jonge ruimtereiziger Aardje in het leven geroepen. Aardje staat voor de uitdaging om zelf de ruimte te ontdekken, zoals ook anderstalige nieuwkomers hun nieuwe omgeving en taal moeten leren kennen. Gelukkig staan Aardje en de kinderen er niet alleen voor. Leerkrachten kunnen terugvallen op een ruimtekoffer boordevol activiteiten, verhalen en materialen om hen te ondersteunen op hun ontdekkingstocht.


Ontdek zelf de inhoud en het effect van de ruimtekoffer en neem een kijkje in de beschikbaar gestelde documenten onderaan deze pagina.

Kompas Anderstalige Nieuwkomers – Aan de slag!


Bovenstaand schema toont een routeplAN dat een kompas vormt voor een gepaste en effectieve opvang van anderstalige nieuwkomers binnen het lokaal bestuur waarbij de focus ligt op kinderen van 2 tot 13 jaar. In het routeplAN is er aandacht voor verbindingen tussen ouders, scholen, lokale organisaties en partners en warme transities waaronder de opstap naar het secundair onderwijs. Door het routeplAN te volgen, ontdek je de verschillende stappen die je kan zetten om een beleid uit te bouwen met anderstalige nieuwkomers. De verschillende stappen worden geïllustreerd met kennisclips en tal van materialen. Aardje begeleidt de kinderen doorheen de verschillende stappen van het traject. Je komt hem dan ook overal tegen.

Het routeplAN biedt een structuur, een houvast die niet noodzakelijk chronologisch moet worden gevolgd en kansen biedt i.f.v. situaties, leerstijlen enz. 

Wilt u graag meer info over een taalbeleid met anderstalige nieuwkomers, neem dan zeker een kijkje op 'Limbotaal Kompas Anderstalige nieuwkomers'.

x

Gebruiker scholen aanpassen

x

Geen toegang

Om naar deze pagina te surfen moet je een login hebben.