STEM als hefboom voor Taalstimulering bij anderstalige Nieuwkomers
Binnen het RouteplAN vormt STEM een interessante hefboom om in te zetten op Nederlandse taalvaardigheid. 'STEM met Taal' is ontwikkeld voor leerkrachten van het basisonderwijs. Het is opgebouwd rond de leerplandoelen. De toepassingen zijn ook relevant voor deskundigen en begeleiders die werken met gezinnen of een vrijetijdsaanbod organiseren.
De pedagogische begeleidingsdiensten van alle onderwijskoepels hebben handvaten ontwikkeld om instromende anderstalige kinderen een warme plek te geven in de klas. Ze bedachten een verhaallijn waarin de kinderen zich kunnen herkennen: naar analogie met een spannende ontdekkingsreis in een onbekende wereld, hebben ze de jonge ruimtereiziger Aardje in het leven geroepen. Aardje staat voor de uitdaging om zelf de ruimte te ontdekken, zoals ook anderstalige nieuwkomers hun nieuwe omgeving en taal moeten leren kennen. Gelukkig staan Aardje en de kinderen er niet alleen voor. Leerkrachten kunnen terugvallen op een ruimtekoffer boordevol activiteiten, verhalen en materialen om hen te ondersteunen op hun ontdekkingstocht.
Ontdek zelf de inhoud en het effect van de ruimtekoffer en neem een kijkje in de beschikbaar gestelde documenten onderaan deze pagina.