Leerlijnen

STEM = onderzoekend leren (=wetenschap) en ontwerpend leren (=techniek)

De nood aan een onderzoekende en/of ontwerpende aanpak in STEM-onderwijs is gebaseerd op het geloof dat het belangrijk is dat leerlingen echt verstaan wat ze leren, dat ze zelf hun concepten opbouwen of heropbouwen, en dat ze niet zomaar inhoud en informatie herhalen. Bovendien maakt deze aanpak het mogelijk om onderzoeksvaardigheden te verwerven en zo te bouwen aan een onderzoekende en/of ontwerpende houding.  Een lesfiche ter inspitatie om het STEM-gehalte te verhogen, kan je hier vinden.

Inspirerend filmpje rond STEM-onderwijs

Een mooi en inspirerend voorbeeld van een techniekles werd opgenomen in het 4de leerjaar in de Stedelijke basisschool Dilsen-Stokken.


Het onderzoekend en ontwerpend leren staan centraal in deze les. Bijkomend laat de les zien hoe makkelijk je verbinding kan maken met andere vakken als taal en rekenen.


De leerlijn Zin1 staat in de focus.
De materialen die zijn leerlingen gebruiken, zijn deze uit de techniekmobiel.

x

Gebruiker scholen aanpassen

x

Geen toegang

Om naar deze pagina te surfen moet je een login hebben.

x

Geen toegang

Om naar deze pagina te surfen moet je een login hebben.