STEM= onderzoekend leren (=wetenschap) en ontwerpend leren (=techniek)
De nood aan een onderzoekende en/of ontwerpende aanpak in STEM-onderwijs is gebaseerd op het geloof dat het belangrijk is dat leerlingen echt verstaan wat ze leren, dat ze zelf hun concepten opbouwen of heropbouwen, en dat ze niet zomaar inhoud en informatie herhalen. Bovendien maakt deze aanpak het mogelijk om onderzoeksvaardigheden te verwerven en zo te bouwen aan een onderzoekende en/of ontwerpende houding. Met Ontdek Techniektalent bieden we 8 leerlijnen aan die het volledig STEM (Wetenschap & Techniek) curriculum omvatten. Met deze leerlijnen willen we schoolteams inspireren om tot een samenhangend onderwijsaanbod binnen W&T te komen. Daarbij worden schoolteams uitgedaagd om te zorgen voor verticale samenhang (aansluitende en opeenvolgende opbouw doorheen de verschillende jaren dat een leerling in de basisschool vertoeft) én horizontale samenhang (samenhang tussen de verschillende ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s). De leerlijnen werden ontwikkeld in samenspraak met de verschillende pedagogische begeleidingsdiensten.
INTERESSANT: om het wiskundig STEM-element binnen een STEM-opdracht te integreren, is een kostenplaat een handig en leuk leermiddel. Niet alleen dienen leerlingen bewust en zorgzaam om te gaan met materialen ook budgetbeheer is hier een aandachtspunt bij een kostenplaat. De fiche wordt als Word-document aangeboden zodat elke gebruiker deze fiche naar eigen voorkeur kan in- en aanvullen. (Klik hier om de kostenplaat te downloaden.)